Besøg vores online tilbud:

Brevkassen

Chatten

Linjen

Forum

Kampagnen
“Få det bedre med Døden”

Da Børn, Unge & Sorg i efteråret blev udvalgt til at modtage Reklame for Alvor 2015, ønskede vi at benytte den enestående mulighed til at udfordre det tabu, der hersker omkring sygdom og død. Kampagnens formål er derfor at opfordre danskere til at slippe berøringsangsten og turde tale med børn og unge, der oplever sygdom og død i deres nære familie.

Og det har SeLigeMig grebet fantastisk an med denne kampagne:

“Få det bedre med døden” er et genialt kampagne-koncept. Det anviser med et lidt provokerende og opsigtsvækkende udsagn den vej, vi mener, er så væsentlig at gå for, at vi bedre kan håndtere sorg. Vi skal turde tale om døden og ikke omgå den som en slags sygdom, der kan helbredes. En indstilling vi desværre ofte oplever i vores tid”, fortæller Søren Bregendal, som er projektleder i fundraising, PR og marketing i Børn, Unge & Sorg.

Vi er bange for at tale om døden

Hvert år oplever mange danske familier døden på nært hold. Enten ved tabet af en nær ven eller et familiemedlem. På trods af dette viser en ny landsdækkende undersøgelse, at en stor del af danskerne oplever, at det svært at tale med børn og unge om døden. Faktisk vil størstedelen af os helst undgå at tale om det. Også selv om vi mener, at det er vigtigt. De voksne er bange for, at snakken vil gøre børnene kede af det, fordi det er svært for et barn at forstå døden.

Selv om de voksne ifølge undersøgelsen finder det vigtigt at tale med børn og unge om emnet, er det svært at bringe det i spil. Det handler i høj grad om ikke at være bange, men at tale med børnene om døden i deres eget univers. I en sammenhæng der passer til deres alder og modenhed. Det kan give en god forståelse for, hvad døden handler om. Se information til forældre ved sygdom i familien og ved dødsfald i familien.

Vigtigt at tale med børnene

Hvis vi ikke taler med hinanden og med vores børn om døden – også når det ikke er aktuelt – gør vi det sværere for børn at håndtere en situation, hvor de mister, eller hvor én af deres kammerater mister. Forældre et klart ansvar for at tale med deres børn om døden. Og det er netop det, som kampagnen skal sætte fokus på og hjælpe til med ved blandt andet at portrættere døden som en menneskelig figur – som en naturlig del af børn og unges liv.

Kampagnen kan opleves fra juni til august 2015

Aftenshowet_kampagne-få-det-bedre-med-dødenKampagnen kører i juni måned, hvor lang række medier stiller gratis medieplads til rådighed.

Derudover er kampagnen at finde på Facebook, hvor man kan ‘blive ven med’ døden og få en lang række gode råd til, hvordan man som pårørende håndterer, når én man kender, mister.

Nederst på denne side finder du fem små film, som giver et indblik i, hvorfor det er så vigtigt at turde tale om både sygdom og død.

Indslag i Aftenshowet

2. juni bragte Aftenshowet et indslag om kampagnen og hvorfor, det er så vigtigt at turde tale om både sygdom og død. I studiet var direktør Preben Engelbrekt sammen med Tina Nikolaisen, der er chefredaktør på ALT for damerne, og som mistede sin mor som teenager. Med i indslaget var også gymnasieelev Sofie Guldager Larsen, som for nylig mistede sin far, og som står bag debatindlægget ”Hvorfor er vores eneste formål med livet at komme videre?”, som blev bragt i Politiken 14. maj 2015.

Se indslaget i Aftenshowet

Følg med

Da Peters mor døde, oplevede han, hvor svært det var at dele sin sorg med andre. Hør hans historie i videoen herunder. Hør også Melanie, Kristoffer, Pernille og Lines nederst på siden.

Hvorfor er det så vigtigt at tale om døden?

De fire film herunder giver et indblik i, hvorfor det er så vigtigt at turde tale om døden. Melanie, Kristoffer, Pernille og Line har alle haft svært ved at dele deres sorg med omverdenen. I filmene fortæller de om vejen til at søge hjælp i Børn, Unge & Sorg.